Не вщухають запеклі дебати навколо гучного законопроекту №2708 “Про працю”.
Представники профспілок називають його рабським, юристи впевнені в тому, що це не реформа, а урізання конституційних прав українців. Самі ж законотворці наполягають, що нові підходи зроблять ринок праці більш конкурентним і змусять компанії боротися за свої кадри. UA-Times вирішило розібратися, що насправді очікує мільйони працевлаштованих українців в майбутньому, і як працівники можуть захистити свої права.
Українці отримали Трудовий кодекс в спадок від СРСР ще з 1971 року, і лише через півстоліття парламент вирішив почати системні реформи. У пояснювальній записці автори законопроекту №2708 запевняють, що завдяки новим правилам гри на ринку праці, наймані працівники зможуть підвищити свої доходи, а громадяни зможуть майже в два рази швидше отримати нову роботу. Нібито на пошуки роботодавця замість 3,6 місяців у претендента буде йти всього близько двох. І при цьому економіка отримає додатковий мільйон робочих місць до кінця 2024 року. Звучить досить оптимістично, але так чи все буде насправді?
Електронні трудові книжки і понаднормові
З основних нововведень законопроекту – найманим працівникам більше не потрібно буде використовувати трудову книжку. Але це не означає, що її більше не буде, і страховий стаж українців піде “коту під хвіст”. Вся ця інформація зберігається в електронному вигляді в держреєстрах починаючи з 2000 року. Тому необхідності вести письмовий облік – немає. Але якщо хтось захоче її далі використовувати, ніхто перешкоджати цьому не буде.
Крім того, в українців з’явиться можливість укладати різні види трудових договорів, залежно від тривалості трудових відносин:
- безстрокові;
- термінові (терміном до 5 років);
- короткострокові (терміном до 2 місяців);
- сезонні (тривалістю не більше 8 місяців поспіль);
- з нефіксованим робочим часом (але не менше 8 годин місяць);
- студентські (терміном до 6 місяців);
- з домашнім працівником, наприклад, садівником, в разі, якщо він працює більше 80 годин на місяць.
Таким чином законодавці хочуть, щоб офіційну роботу разом з соціальними гарантіями отримували і фрілансери, і студенти, які навчаються за денною формою навчання. При цьому передбачається, що працівники отримають можливість укладати кілька трудових договорів з різними роботодавцями. Хоч і це не ново.
“Можливість поєднувати роботу є і при нинішньому законодавстві – ніяких інноваційних пропозицій в цьому питанні законопроект “Про працю” не пропонує. При цьому трудовий стаж зараз обчислюється в залежності від соціальних внесків, сплачених за працівника”, – говорить юрист громадської організації “Трудові ініціативи” Георгій Сандул.
Однак, за його словами, законопроект “Про працю” вже не гарантує виплату мінімальної заробітної плати працівнику. “Законопроект підриває основи мінімальної оплати праці – навіть для тих, хто працює 40 годин на тиждень. Тим більше, якщо працівник фактично буде працювати менше цього часу, то про можливість виплати “мінімалки” мова взагалі не йде”, – стверджує юрист.
Більш того, згідно з проектом реформи, у робочих замість 48 годин тижневої перерви на відпочинок, буде всього 24. Юристи побоюються, що це може бути причиною 6-денної роботи на підприємствах, хоч і з 40-годинним робочим графіком в тиждень.
“Так, дійсно проект скорочує період щотижневого безперервного відпочинку до 24 годин – це завуальована можливість змусити працювати 6 днів на тиждень. Оплата за роботу у вихідні та свята також знижується з 200% до 120%”, – говорить Георгій Сандул.
Миттєве звільнення без пояснень (але з компенсацією)
І на цьому “сюрпризи” для трудящих від нового парламенту не закінчуються. Одна з найбільш спірних статей трудової реформи – це звільнення працівника день в день за бажанням роботодавця, з умовою виплати компенсації, або ж попередивши заздалегідь, в залежності від стажу роботи на підприємстві. При цьому звільнити працівника можна буде через е-mail або месенджер. Очікується, що таким чином співробітник компанії не зможе встигнути завдати шкоди підприємству у вигляді викраденої або віддаленої бази даних, або іншої інтелектуальної власності.
“Стаття 35 законопроекту, яка вводить at-will employment, що дозволяє звільняти працівників без пояснення причин – це самий проблемний момент урядової ініціативи – вона фактично нівелює всі гарантії на робочому місці і підриває стабільну зайнятість в Україні. В жодній країні ЄС немає системи at- will employment – таким чином, Україна може стати європейською країною з найменшими гарантіями прав найманих працівників”, – пояснює Георгій Сандул.
Згідно із законопроектом, якщо працівник не був попереджений заздалегідь про рішення керівника, він може отримати виплати в розмірі до чотирьох місячних окладів. Парламентарії впевнені, що таким чином громадянин зможе швидко знайти нову роботу і при цьому зберегти додаткові гроші, і навіть виграти на цьому.
Звучить заманливо, але реалії такі, що в більшості випадків українці працюють в “сіру”, офіційно отримуючи “мінімалку” – 4 723 грн, а решта – в конверті у вигляді бонусів. Отже, і компенсація за умовні 4 місяці буде відбуватися з розрахунку за офіційним окладу – “мінімалки”. Тому виграшною цю ситуацію для більшості українців не назвеш, і впевненості в завтрашньому дні вона не додає.
“Домовленості з приводу заробітної плати” в конверті “говорять лише про одне – про ухилення роботодавця від сплати податків, а з боку працівника – це можливість отримати “все і відразу”, позбавивши себе в разі будь-яких страхових випадків соціальних гарантій і отримати виплати в розмірі офіційної заробітної плати”, – пояснює кандидат юридичних наук, доцент, експерт в області трудового права Світлана Кожушко.
При цьому, за словами фахівця, в разі, якщо компанія відмовляється платити повну офіційну заробітну плату, претендент на посаду навряд чи зможе щось пред’явити роботодавцю, оскільки він або погоджується обманювати державу і обмежувати свої трудові права (рівень заробітної плати), або йому просто покажуть на двері.
“Законопроект №2708 – це найгірша законодавча ініціатива, яка була внесена в парламент за все 29 років періоду незалежності України. Даний проект порушує ст.22 Конституції України, яка гарантує, що при прийнятті нових законів не допускається звуження існуючого обсягу прав громадян, порушує ключові конвенції Міжнародної організації праці, ратифіковані Україною, а також – угоду про асоціацію між Україною та ЄС”, – упевнений юрист громадської організації “Трудові ініціативи”.
За його словами, цей законопроект не містить ефективних механізмів захисту працівника, руйнує існуючу систему гарантій трудових прав і покликаний захищати виключно інтереси роботодавців.
Порятунок потопаючих – справа рук самих потопаючих
Однак від неофіційної зарплати українці страждають і зараз. У разі виходу в декретну відпустку, в більшості випадків оплата проводиться по “мінімалці”. Це ж стосується і законної навчальної відпустки для студентів заочної форми навчання. Також в разі, якщо українець, якій раніше працював офіційно по “мінімалці”, захоче стати на облік на біржу праці, матеріальна допомога йому буде надаватися в розрахунку, виходячи саме з цих критеріїв.
І ця проблема не нової влади, з цим українці живуть останні 29 років. Тому вимагати і прописувати в договорі офіційну заробітну плату разом з розмірами компенсації – перш за все в інтересах самих працівників, незалежно від редакцій законопроекту і Трудового кодексу.
“Якщо ви не прописуєте офіційну зарплату – ви себе не захищаєте. В певних галузях і працівникам, і роботодавцям вигідно перебувати в тіні. І системна задача держави – створити такі умови, щоб перебувати в тіні було невигідно. Це робиться, в тому числі, через податкову реформу, без неї – детінізації не буде, і через неформальні стимули – наприклад, як зараз в агросекторі – через інформування про джерела грошей під час отримання банківського кредиту”, – пояснює міністр розвитку економіки, торгівлі і сільського хозяйства України Тимофій Милованов.
Хоч це і не остаточна редакція законопроекту “Про працю”, у суспільства і правозахисників виникло багато питань про спроможність реформи. Адже замість захисту прав, ми спостерігаємо їх скорочення. Це і можливість 6-денного робочого тижня з зменшеним окладом у вихідні дні, і право звільнити співробітника без пояснень день в день, виплативши компенсацію в кілька “мінімалок”.
“Неоднозначність запропонованого проекту закону “Про працю”, який за своєю правовою суттю є занадто ліберальним, демонструє надання розширених прав роботодавцю. В проекті закону пропущені інститути трудової дисципліни, охорони праці і т.д. Окремі положення демонструють порушення ст.22 Конституції України, а саме, що “конституційні права і свободи гарантуються і не можуть бути скасовані. При прийнятті нових законів або внесенні змін до чинних законів не допускається звуження змісту та обсягу існуючих прав і свобод”. В даному випадку порушуються трудові права і свободи працівників і їх представників – профспілок”, – говорить експерт в області трудового права Світлана Кожушко.
Але не варто забувати, що трудова реформа – це комплексні та системні зміни, які повинні, перш за все, починатися з реформи податкового законодавства для стимулювання бізнесу, платити всі податки і виходити з тіні. Але і громадяни повинні пам’ятати, що це в їхніх інтересах наполягати на прописуванні в трудовому договорі повної офіційний зарплати, умов і годин роботи, а також розмірів компенсацій в разі звільнення за бажанням співробітника або роботодавця.
Джерело: bbc-ccnn.com